Heinz voedingsystemen

  Glutamaat 621

Het verschil in wit, bruin en volkoren brood

Het verschil in wit, bruin en volkoren brood


Bruin brood is inderdaad gezonder dat wit brood. Dit komt omdat bruin brood meer vezels en vitaminen bevat. Vezels verbeteren onder andere de voedsel opname en nemen sneller het honger gevoel weg.

Het verschil: Brood kun je in 3 soorten opdelen: wit, bruin en volkoren.

• Wit brood wordt gemaakt van bloem. Hier wordt alleen het binnenste van de tarwekorrel gebruikt, de kiemen en zaden worden volledig uitgezeefd en heeft minder voedsel waarde.Bloem is wit van kleur.

• Bruin brood wordt gemaakt op basis van meel, waarbij de zemelen en kiemen (buitenkant korrel) gedeeltelijk zijn uitgezeefd ..bloem ... De kleur van het meel is daardoor lichtbruin.

bij volkorenbrood gebruikt men volkoren meel, de gehele tarwekorrel is vermalen en het brood bevat vaak halve en hele tarwekorrels. Volkoren meel is iets bruiner.

Brood dat veel vezels bevat is meestal kleiner dan wit brood omdat de vezels het brood minder doen rijzen.

Maar waarom is bruin brood gezonder? Doordat bruin en volkorenbrood zemelen bevatten, die rijk zijn aan voedingsvezels , wordt de darm werking gestimuleerd en kunnen ze een positieve invloed hebben op onze cholesterolwaarden in het bloed. Bruin en volkorenbrood bevat ook minder calorieën dan wit brood.

Bruin brood is gezonder dan wit, maar het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezel bevindt zich in de zemel en deze zemelen worden er bij wit brood uitgezeefd ,dus minder voedzaam.

De beste keuze is volkorenbrood omdat dit brood het meeste vezels bevat en dus ook sneller een gevoel van voldoening geeft, wat er voor zorgt dat je je gewicht beter kunt controleren. Volkorenbrood bevat ook meer eiwitten dan ander brood, en eiwitten remmen de vertering waardoor de koolhydraten langzamer worden afgegeven.Wat beter is voor de bloedsuiker spiegel.

Je hebt tegenwoordig Witbrood waarvan beweerd wordt dat het net zo goed is als volkorenbrood of zelf beter.Alles van bloem is gemaakt is en blijft wit. In dit brood zitten toevoegingen van onder anderen synthetische vitaminen waarvan de werking nog niet eens een breukdeel van de natuurlijke vitaminen zijn. Van de synthetische vitaminen kan het lichaam maar 8 tot 12 procent verwerken. Maar ook witbrood  wat bruin is gemaakt zoals Waldkorn of veel afbakbroodjes.. Is zelfs slechter dan witbrood. Er zijn veel foute toevoegingen wat gezond is.  Bij de toevoegingen kan men vaak een vraagteken zetten. Dat staat altijd juichend op de verpakking dus dat zie je vanzelf. 

Simpelweg ‘hoe bruiner van kleur hoe gezonder’ gaat in elk geval niet op! Heel donkerbruine broden zijn nep-bruin, dit komt door de kleurstof (volgens mij meestal gebrande mout stroop), normaal brood wordt van zichzelf niet zó bruin. 


FABEL: volkoren is hetzelfde als vezelrijk of vezelverrijkt brood

Volkorengraan bevat, naast voedingsvezel, van nature onder meer magnesium, ijzer, koper, zink en de vitaminen B1, B6 en foliumzuur en bijzondere ‘bioactieve stoffen'. Wat volkoren bijzonder maakt, is dat al deze voedingsstoffen samen lijken te werken om het lichaam gezond te houden. Volkoren is dus meer dan vezelrijk of met vezel verrijkt brood! Daarnaast kan een vezelrijk product ook vezels uit andere bronnen dan graan bevatten, zoals uit plantenwortels. Dat levert dan wel vezelrijke voeding op, maar niet met alle andere voedingsstoffen die de hele graankorrel biedt.




FEIT: volkorenmeel bevat tot 20 x meer vitamines en mineralen dan bloem

De graankorrel bestaat uit drie delen. Binnenin de meelkern, onderin de kiem en om het geheel het buitenste vlies: de zemel. De meeste goede voedingsstoffen zitten in de kiem en de zemel. Bloem is de vermalen meelkern van de graankorrel. Voor volkorenmeel wordt de héle korrel vermalen. Hierin zit dus de meelkern, maar ook de zemel en de kiem. In volkorenmeel zitten dus de meeste goede voedingsstoffen. Uit onderzoek blijkt dat dit, afhankelijk van de voedingsstof, 2 tot 20 keer zoveel is als in bloem.