Heinz voedingsystemen

  Glutamaat 621

Wanneer men niet genoeg water drinkt dreigt men al gauw verschijnselen van uitdroging te vertonen. Vaak is een donkere urine een eerste teken van een tekort aan water drinken.
Wanneer er sprake is van voldoende hydratatie, dan betekent dat ook dat de gewrichten beschermd worden door een kussentje dat bijdraagt tot de versterking van onze spieren. 
Ook onze huid lijdt onder een tekort aan water. Zonder voldoende water hebben we niet dezelfde hoeveelheid energie om ons lichaam normaal te laten functioneren. 
Mensen die niet genoeg water drinken worden ook vaker ziek, al is dit meestal maar tijdelijk. De hoeveelheid urine neemt al heel vlug af, en ademhalen kan ook moeilijker worden. Te weinig water kan mogelijkerwijze leiden tot aanzienlijke spierproblemen.

Per dag verdampt er iets minder dan een liter water uit het lichaam afhankelijk van diverse omstandigheden. 
Wanneer het warm is, zweten we meer, dus hebben we meer water nodig. Wanneer we aan het sporten zijn, ademen en zweten we meer en hebben we ook meer water nodig. Tenslotte is er nog een beetje water nodig om de ontlasting flexibel te houden.
De dikke darm is ervoor gemaakt om zoveel mogelijk water uit de ontlasting te halen, zodat dat water weer voor andere doeleinden kan worden gebruikt. Om te voorkomen dat de poep te droog wordt, met constipatie als risico, blijft er een rest hoeveelheid achter. Hiermee verliezen we ongeveer 100 ml water per dag. Het zal duidelijk zijn dat er bij diarree meer water nodig is.
Alles bij elkaar
raakt ons lichaam onder normale omstandigheden dus rond de 2 liter water per dag kwijt ook weer afhankelijk van uw gewicht. De enige manier om dat aan te vullen is door te drinken! Water om precies te zijn. Vrijwel alle andere dranken bevatten voedingsstoffen (melk e.d.) of voor het lichaam onbruikbare stoffen (koffie, thee, fris) die de water behoefte juist omhoog stuwen.

Hoeveelheden
Er zijn verschillende manieren om te bepalen hoeveel water u moet drinken. Uiteindelijk gaat het erom dat u genoeg water drinkt om alle afvalstoffen te kunnen afvoeren. Daarvoor is gemiddeld iets meer dan een liter plas nodig. 
Dat is dus vijf of zes keer een gemiddelde plas, waarbij u 200 tot 220 ml wegbrengt.Nu is het niet zo praktisch om met een maatbeker in het toilet te gaan staan prutsen. 
Daarom is er een vuistregel om 2 liter water per dag te drinken. Maar die regel is erg grof. Een andere vuistregel is om het lichaamsgewicht door 30 te delen. De uitkomst is de hoeveelheid water in liters. 
Dus iemand van 90 kg zou 3 liter water moeten drinken.Maar ook deze regel is niet altijd geldig. De berekende hoeveelheid kan in de winter iets verlaagd worden en moet opgehoogd worden bij hoge temperaturen, veel lichamelijke inspanning en consumptie van koffie, thee en alcohol.