Heinz voedingsystemen

  Glutamaat 621

Suiker het langzame vergif

Gezonde en gevarieerde voeding

Gezond en gevarieerd eten is de belangrijkste basis om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Door het regelmatig eten van producten met veel suiker, zullen gemiddeld minder gezonde of rondweg erg slechte producten gegeten worden. Hierdoor krijg je dan ook minder vitamines en mineralen binnen en het ontregelt uw balans. Het ligt zeker ook aan de geraffineerde suiker, want deze bevatten absoluut geen vitaminen. Dit artikel gaat over de slechte geraffineerde suikers.

Te weinig vitamines door te veel suiker?

Suiker ligt momenteel onder een vergrootglas en daarbij zien we allerlei (halve) waar- en onwaarheden voorbijkomen. Zo wordt gezegd dat suiker vitamines ‘rooft’ van lichaam. Maar wat is hiervan waar?

Suiker en vitamines

Vitamines en mineralen zijn onderdeel van een aantal zogenaamde cofactoren. Dit zijn stoffen die ons lichaam nodig heeft voor de verwerking van onder andere koolhydraten, en dus van suiker. Als we meer koolhydraten eten, hebben we meer van deze cofactoren nodig.

De term ‘roven’ is echter wat te kort door de bocht. Het suggereert dat we al snel een tekort oplopen aan vitamines als we meer koolhydraten eten. Maar het ligt iets genuanceerder.

Als we meer koolhydraten eten, hebben we inderdaad meer vitamines nodig. En als we meer eiwitten eten hebben we meer vitamine B6 nodig. Bij het vaststellen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamines is hiermee echter al rekening gehouden. Echter als men overmatig en ook regelmatig teveel geraffineerde suikers gaat eten gaat het fout. Het lichaam bouwt nu wel een tekort op omdat de grote hoeveelheid geraffineerde suikers de lading niet meer kan dekken en het lichaam ontregeld zich met grote gevolgen. Een hersteld is wel mogelijk maar het kan dagen duren. Men blijft een tekort houden als u elke dag blijft fout eten. 

suiker is een hele goedkope grondstof en wordt door de voedingsindustrie werkelijk overal ingestopt.

Ook daardoor werkt het verslavend omdat we langzaam aan, ongemerkt gewend zijn geraakt aan de zoete smaak van tomatenketchup, pindakaas, muesli, fruityoghurt, kant-en-klaar producten, brood, vleeswaren, mayonaise en ga zo maar door. Werkelijk overal wordt suiker in gestopt. Lees de etiketten in je keukenkastje maar eens.Wist je dat er katten zijn met diabetes (suikerziekte) omdat er suiker in kattenvoer gestopt wordt? Wist je dat kinderen agressief kunnen worden van teveel suiker?



Suiker heeft vele gezichten en veel ervan zijn verstopt.


Naast alle soorten waar het woord suiker inzit, zoals basterdsuiker, zijn er vele verborgen vormen. Ik noem er hier enkelen maar er zijn er nog meer: glucosestroop, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, karamel, lactose, monosacharide, muscovado, polysachariden, fructose, agave, ahornsiroop, disachariden, treacle, en stevia. 

Snap je hoe we misleid worden door de voedingsmiddelenindustrie?
Als je denkt dat er in jouw favoriete snack geen suiker zit, kijk dan met dit lijstje ernaast nog maar eens opnieuw. Ik hoop dat je gelijk hebt. Wees je er ook van bewust dat alle geraffineerde koolhydraten zoals pasta’s, wittebrood en witte rijst hetzelfde effect hebben op je lichaam als suiker. Een hap croissantje is niet alleen een hap vet..maar ook een hap suiker.
Wat doet suiker met je lichaam?
Er zijn werkelijk duizenden onderzoeken die de schadelijke gevolgen van langdurig (hoog) suikergebruik hebben aangetoond. Ik noem hier de belangrijkste voor jou als vrouw 40+:


1. Kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden bevatten in veruit de meeste gevallen suiker. Dit wordt niet alleen toegevoegd voor een zoetere smaak, maar vooral ook voor een langere houdbaarheid.

2. Soepen

Soep uit een blik, pak of zak –maar ook soep in poedervorm– bevat doorgaans suiker.Op de ingrediëntenlijst wordt suiker overigens niet altijd bij de naam van het beestje genoemd. Enkele voorbeelden van schuilnamen zijn: fructose(stroop) en glucose(stroop).

3. Sauzen

Vrijwel iedere saus die je in de supermarkt kunt kopen bevat suiker. Het maakt niet uit of een saus pittig, romig, zout of zuur is; suiker is alom vertegenwoordigd. Mayonaise, ketchup, curry, knoflooksaus, frietsaus, whiskysaus, mosterd en ga zo maar door…

4. Graanproducten

Er zijn varianten van muesli die voor 30 procent uit suiker en suikerachtige stroop bestaan! Ook aan cornflakes, crackers, croissants en zelfs roggebrood en volkorenboterhammen wordt doorgaans suiker toegevoegd.

5. Vruchtensappen

Vruchten bevatten logischerwijs vruchteigen fruitsuikers. Aan vruchtensappen wordt echter ook nog weleens suiker toegevoegd. Fruitdrankjes met toegevoegde suikers kunnen zodoende meer suiker bevatten dan frisdrank. Drink daarom alleen purevruchtensappen, al dan niet aangelengd met water.

Wat doet suiker met je lichaam?
Er zijn werkelijk duizenden onderzoeken die de schadelijke gevolgen van langdurig (hoog) suikergebruik hebben aangetoond. Ik noem hier de belangrijkste :
  • Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel dat naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Dit hormoon wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon teveel en te vaak in actie moet komen wordt er vet opgeslagen in je lichaam. Met name op de love-handles en rond je middel. Herkenbaar?Suiker betekent vetopslag. Insuline is overigens ook de belangrijkste factor die bijdraagt aan veroudering.
  • Door de overproductie van insuline worden ook andere hormonen uit balans gebracht in je lichaam en dat is nou net wat we proberen te vermijden als vrouwen 40+. Door hormonale disbalans worden allerlei processen in je lichaam verstoord wat allerlei verschillende klachten kan geven waaronder vermindering van je libido.
  • Suiker verstoort de mineraal en vitaminen balans in je lichaam, het maakt de opname van calcium en magnesium moeilijker. Beide mineralen heb je o.a. hard nodig om je botten stevig te houden.
  • Suiker verzuurt je maag- en darmenstelsel en kan leiden tot candida; een gist in je darmflora. Dit zorgt voor ondermijning van je immuunsysteem.
  • Veel suikergebruik verhoogt het risico op borstkanker, darmkanker en hart- en vaatziekten.
  • Door overmaat van suiker worden endorfines overgestimuleerd waardoor je onrustig, labiel en nerveus kunt raken. Het kan leiden tot concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid.
  • Suiker betekent een extra belasting voor je bijnieren die als vrouw 40+ ook al de functie van je eierstokken moeten overnemen waar het gaat om productie van oestrogeen en progesteron. Dit betekent een verhoogt risico op uitgeputte bijnieren.
  • Teveel aan enkelvoudige suiker wordt omgezet in vetzuren waardoor de kans op aderverkalking groter wordt. Dit kan leiden tot hersenbloedingen of een hartinfarct. De grootste doodsoorzaak onder vrouwen zijn hart- en vaatziekten.
  • Teveel zoetigheid ontregeld je honger- en verzadigingsgevoel waardoor je niet meer voelt dat je genoeg gegeten hebt en extra trek krijgt in suiker (waaronder alcohol).
  • Je immuunsysteem wordt ontregeld waardoor allerlei grote en kleine ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan.
  • Een overmaat van suiker is de oorzaak van diabetes 2, een van de snelst groeiende ziektes op dit moment