Heinz voedingsystemen

  Glutamaat 621

Veel soorten ontbijt granen bevatten een hoop toegevoegde suiker en zout. Als je er de belovende teksten op verpakkingen op naleest, lijken ontbijt granen heel gezond. 

Er wordt veelvuldig verwezen naar het aantal toegevoegde vitamines en mineralen, maar weinig of niet naar andere toevoegingen. 

Na het grootschalige voedingsonderzoek dat Test-Aankoop begin dit jaar uitvoerde, bevestigt het Britse consumenten magazine Which?

Hun vaststelling: ontbijt granen bulken van suiker en zout, ondanks het feit dat producenten zich richten op kinderen of gezondheidsbewuste vrouwen.

De meeste ontbijt granen bevatten gemiddeld tot weinig vet, maar let op met krokante muesli’s. 

Die overschrijden de limiet van één gram verzadigde vetten per 100 g. Die vetten zijn nodig om de muesli aan elkaar te ‘lijmen’ tot knapperige brokken.

Bij cornflakes en aanverwanten is het tekort aan vezels dan weer een knelpunt. Een ontbijt product moet meer dan 6 g vezels per 100 g bevatten om gezond te zijn.

Suikerpraatjes: geraffineerde suiker

Mijns inziens is het haalbaar om niet meer dan 25 gram suiker te eten. Echter als je veel fabrieksvoedsel eet, en uit pakjes en zakjes eet en drinkt wordt het heel erg lastig. Voor de gemiddelde Nederlander lijkt me dit dus een moeilijke opgaaf. Met een glas frisdrank bijvoorbeeld zit je al aan deze hoeveelheid suiker. Ook veel andere fabrieksproducten bevatten suiker. Denk maar aan zoet broodbeleg, muesli en cruesli, soep, sappen, zoete zuivel etc.

De Consumentenbond vindt dat fabrikanten eerlijker moeten communiceren over suiker in hun producten.. Fabrikanten proberen vaak op een heel creatieve manier het woord suiker te omzeilen. Toen de Consumentenbond etiketten van voedingsmiddelen goed ging bestuderen, kwam ze wel vijftig verschillende namen voor suiker tegen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker!


Fruit in blik


Ah, fruit! Het snoep van de natuur, met als enige nadeel dat het vaak niet lang houdbaar is. Daarvoor stoppen we het dan in blikjes. Handig om bijvoorbeeld buiten het seizoen naar perziken te kunnen grijpen. 

Helaas vinden veel fabrikanten het dan weer nodig om daar ‘fruit op siroop’ van te maken, m.a.w. fruit in suikerwater. Zoek dus naar fruit in vruchtensap of water, als vers fruit echt geen optie is.

Fruit sapjes

We geven onze kinderen graag iets gezonds te drinken dat ze ook lekker vinden, i.p.v. frisdranken met suiker. Schijn kan bedriegen: in allerlei van nature toch vaak enorm zoete fruitsappen, soms ook speciaal op kinderen gericht, is suiker toegevoegd. 

Het etiket biedt dan uitkomst. Veel fruitsappen drinken is overigens ook zonder toegevoegde suikers niet goed. 

Af en toe een glaasje is geen probleem, maar hele pakken of flessen per dag legen geeft je al snel een overdosis aan natuurlijke suiker.

Appelmoes

Fruit kom je in allerlei vormen tegen en steeds weten fabrikanten weer te doen alsof het van nature niet zoet genoeg is. 

Als je zelf appelmoes maakt, hoef je echt geen suiker te gebruiken. In potjes in de supermarkt is het echter heel gangbaar.