Heinz voedingsystemen

  Glutamaat 621

Suiker wordt altijd in verband gebracht met gezellig, lekker en lief. Het is niet voor niets dat er uitdrukkingen zijn ontstaan zoals ‘Sweet as Sugar’ en dat suikerhoudende producten vaak worden gegeten als troost. Door suiker te eten probeer je je lichaam een ‘happy’ gevoel te geven. Maar suiker is helemaal niet zo ‘lief en gezellig’ als we denken.

Dat er veel mis is met suiker, weten we allemaal. Maar dat we allemaal véél te véél suiker eten is zorgwekkend. Vaak sta je er niet bij stil hoeveel suiker er in een product zit. Wist je bijvoorbeeld dat er in 1 Snickers-reep maar liefst 8 suikerklontjes zit? Lees snel verder voor nog meer verrassingen!



Natuurlijke zitten er in snoepgoed hele grote hoeveelheden suiker, maar er zijn ook verrassende producten waar suiker in zit. Producten waarvan je het niet zou verwachten. Het zijn kleine hoeveelheden, maar alles bij elkaar opgeteld zorgt dit toch voor een forse hoeveelheid suiker per dag. Hierbij even een lijstje van producten waar suiker in zit, verrassende producten. Ook al gaat het hier om kleine hoeveelheden, naar mijn mening is het nog altijd veel te veel, en in de meeste gevallen beslist niet nodig:

Soep in blik: Waarschijnlijk niet verwacht, maar in zowel soep in blik, als in pakjes soep zitten toegevoegde suikers. Naast deze onnodige suikers, zit er vaak ook veel te veel zout in. Ga gewoon lekker zelf soep maken: Veel lekkerder en vooral beter voor je gezondheid!

Ketchup: Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat tomaten supergezond zijn. Maar tomatenketchup is een heel ander verhaal. De meeste soorten hebben vaak weinig meer met tomaten te maken. Maar het ergste is de toevoeging van suikers. Wist je dat in 1 normale fles tomatenketchup maar liefst 45 klontjes suiker toegevoegd zijn? Dat is identiek aan 180 gram suiker!!!!

Knakworstjes: De suiker die aan knakworstjes wordt toegevoegd, is puur een kwestie van ‘smaak’. In het algemeen wordt er vaak glucosestroop of dextrose aan vleeswaren toegevoegd. Niet alleen voor de smaak, maar ook voor de houdbaarheid.

Fruitsappen: Het klinkt allemaal heel erg gezond als je producten ziet met de naam ‘Smoothie’ of ‘Fruitsap’, maar schijn bedriegt. Ook in deze drankjes zit veel suikers, met sommige als uitschieter met méér suiker dan er in een blikje normale frisdrank zit. Ok,.. de vergelijking is niet helemaal eerlijk, want in fruitsap zit natuurlijk wel meer vitamines dan in frisdrank. Maar op het niveau van suiker, is het geen goede keuze.

Sausjes: Alweer voor de smaak.  Denk maar eens aan cocktailsausjes of aan satésaus. Maar vergeet vooral niet de pastasauzen en de tomatensauzen.

Chips en Toastjes: Schokkend is het feit dat ook hier suiker aan toegevoegd wordt. Zal wel weer met de smaak te maken hebben, maar ik ben er van overtuigd dat chips zonder suiker minstens zo lekker is. Wel eens over nagedacht om zelf chips te bakken of ijs te maken? Is niet moeilijk, maar dat is misschien ooit voor een ander artikel.