Heinz voedingsystemen

  Glutamaat 621

Etiketten deel 1

Geen etiketten lezen
Veel reclamemakers van junkfoodbedrijven zijn schaamteloze leugenaars. Ze zetten nogal eens misleidende etiketten op voedsel….om daarmee mensen die bewust met hun gezondheid omgaan te overtuigen dit soort eten voor zichzelf en hun kinderen te kopen. Omdat de meeste mensen niet veel van voeding afweten, vallen ze steeds weer voor etiketten zoals ‘bevat volkorengranen’, ‘vetarm’ of ‘bevat omega 3’. Het toevoegen van kleine hoeveelheden gezonde ingrediënten aan een ongezond, zwaar bewerkt voedingsproduct maakt het nog niet gezond. Een minuscule hoeveelheid omega 3 vetzuren weegt echt niet op tegen het feit dat een product enorme hoeveelheden suiker bevat. Dus….het is belangrijk om etiketten te lezen. Zelfs zogenaamde health foods kunnen suiker, geraffineerde tarwe en andere zeer schadelijke ingrediënten bevatten. Dit geldt ook voor kindervoedsel dat als gezond in de markt gezet wordt….vertrouw de voedselproducenten NIET,  LEES het etiket.
Kortom: Het is belangrijk om etiketten te lezen, zelfs ‘gezond voedsel’ kan akelige ingrediënten bevatten zoals toegevoegde suiker.

Hoe een Etiket Lezen  
Welke verpakte producten kun je gerust eten en wat kun je beter laten liggen?
Om hier achter te komen moet je vaak de etiketten van producten leren lezen. Maar de soms vage bewoordingen en ingewikkelde namen op de ingrediëntenlijst maken dit niet makkelijk. Ook het schema met de verschillende voedingsstoffen is niet altijd even makkelijk af te lezen. Wat betekenen deze voedingstoffen nu precies? In dit artikel vind je alle praktische tips met informatie waar je op moet letten bij het lezen van een etiket, zodat je ook echt gezonde slanke voeding koopt. 

De ingrediëntenlijst van een etiket

Wanneer je het etiket voor je hebt dan kun je het beste als eerste de ingrediëntenlijst bekijken. Deze vind je gewoonlijk als deel van het etiket op de achterkant of zijkant van de verpakking.

Bij het lezen van de ingrediëntenlijst moet je letten op de volgende dingen:

De volgorde van de lijst. Het ingrediënt dat als eerste genoemd wordt zit het meest in het product. Als dit bijvoorbeeld suiker of glucose -frucosestroop is dan kun je het product beter direct laten liggen. Hoeveel er dan precies van inzit wordt niet altijd aangegeven, want dat is niet verplicht. Alleen als er op de verpakking of in de naam van het product een bepaald ingrediënt prominent voorkomt, bijvoorbeeld appels op een pak vruchtensap of in gebak, dan moet het percentage erbij staan.


Suikers in al haar vormen. Daarnaast kunnen er meerdere soorten suiker gebruikt worden die allemaal onder een andere benaming genoemd zijn. Dit is nogal verraderlijk, want er zijn erg veel verschillende soorten suiker met allen een andere naam. Naast de genoemde glucose en fructose worden ook de benamingen dextrose, siroop, diksap, kandij, karamel, lactose, sacharose en maltose veel gebruikt als alternatief voor het woord suiker. Vermijd ook de verschillende suikervormen als palmsuiker, poedersuiker of kaneelsuiker, hoe lekker deze ook kunnen zijn. Suiker is immers een vorm van de  snelle koolhydraten. En deze zijn – zoals we wel vaker verkondigen – enorm slecht voor je gewicht.

Toegevoegde “gezonde” stoffen. Als iets apart op de ingrediëntenlijst staat, is het niet direct organisch of natuurlijk. Staat er bijvoorbeeld een vitamine apart als ingrediënt benoemd dan is deze gewoonlijk later toegevoegd. Wanneer ze deel uitmaken van het natuurlijke product zouden de vitaminen daarentegen onder het lijstje met de voedingswaarden staan. Als je dus hier niet op let dan lijkt het product dus vaak gezonder dan het werkelijk is

Aantal E-nummers. Ook de ingrediënten onder de e nummers op het etiket zijn niet natuurlijk maar toegevoegd. Let op: E-nummers zijn niet per definitie slecht voor je. Zolang het betreffende voedingsmiddel er een of twee van bevat dan is dat nog acceptabel, zeker als het product verder geen ongezonde ingrediënten bevat. Daarbij zijn E-nummers stoffen die erkend zijn door de EU als acceptabel voor voedingsgebruik. E-nummers hebben echter verder geen voedingswaarde.